Moldavská trať
Moldavská horská dráha bývá někdy nazývána Krušnohorskou železnicí či Teplickým Semmeringem. Trať postavila Společnost Pražsko‑Duchcovské dráhy a jejím cílem bylo propojení severočeské hnědouhelné pánve se středními Čechami, Prahou a později se Saskem. Vlak na této trati překonává s pomocí tří viaduktů a dvou tunelů náročný horský terén. Železnice, spojující město Most přes Dubí s Moldavou v Krušných horách, se začala stavět v roce 1871. První úsek tratě z Mostu do Oseka byl slavnostně zprovozněn dne 18. 12. 1876. Během několika měsíců byl dokončen i další úsek do Hrobu, který byl předán do provozu 15. 5. 1877. V roce 1884 byl dokončen i poslední, nejnáročnější úsek přes Mikulov na Moldavu, kam první souprava vyjela 6. 12. 1884. Zahájením provozu došlo i k propojení se shodně dokončenou tratí v sousedním saském Rehefeldu. Osobní doprava odstartovala o půl roku později dne 18. 5. 1885 a na této trati jezdily i rychlíky z Prahy. Pro trať byla koncem 19. století vyvinuta parní lokomotiva řady 180, která zde po rekonstrukci přetrvala až do ukončení pravidelného parního provozu v roce 1967. Trať je od roku 1998 kulturní památkou ČR, a to včetně viaduktů, tunelů, násepních propustí a nádražních budov. Pokud se budete chtít po trati projet vlakem, v jízdním řádu pro cestující ji najdete pod číslem 135.
Průvodce po Moldavské horské dráze (ČJ)
Průvodce po Moldavské horské dráze (NJ)
GPS: | 50°43'10.90"N, 13°39'10.65"E |
---|---|
Bod zájmu: | Kultura, Příroda |
Určeno pro: | Rodina, Senior, Školní kolektiv |
Jak: | Na kole, Pěšky |
Železniční muzeum v Dubí
V památkové chráněné budově vzniká postupně malé železniční muzeum. Prozatím je v rámci muzea přístupná dopravní kancelář a kancelář přednosty. V budoucnu zde bude expozice osobní a zavazadlové pokladny a čekárna, která by měla sloužit svému původnímu účelu. Z původního vybavení zůstal v budově jen trezor, nalezený při rekonstrukci budovy, a také hodiny. Expozici doplňují starožitnosti a dobové vybavení z jiných železničních stanic.
GPS: | 50°69'75.77"N, 13°76'23.56"E |
---|---|
Bod zájmu: | Kultura, Příroda |
Určeno pro: | Rodina, Senior, Školní kolektiv |
Jak: | Na kole, Pěšky |
Galerie
Další články
Ptačí vrch
Ptačí vrch (506 m.n.m.), původně německy Vogelherd, získal název podle velkého množství ptáků. Podle jejich zpěvu dostala hájovna pod vrchem název Ptačí zpěv (Vogelsang). Na samotný vrchol dříve vedla turistická značka, která pokračovala okolo Drahůn…
Historický hraniční kámen na Cínovci
Nedaleko hostince U Lípy na Cínovci, kde státní hranice uhýbá doprava a tvoří výběžek, který se nachází nedaleko silnice do Drážďan, stával od roku 1673 hraniční kámen tří panství s erby Šternberků (zlatá osmicípá hvězda v modrém poli, kteří vlastnil…